מתכוננים לקניות לבית הספר אבל הילד לא רוצה לחזור ללימודים? אולי הוא סובל מחרדת בית ספר

חרדת בית ספר היא תופעה מוכרת בעבור כמעט כל הורה. אולם, מה קורה כאשר החרדה משתלטת על הילד עד לכדי מצב שבו הוא מפגין התנהגויות קיצוניות כמו התקפי זעם, התבודדות, השגת תשומת לב באופן תמידי ובמקרים מסוימים גם מחשבות אובדניות? למעשה, חרדת בית ספר היא חרדה שעלולה להתרחש גם אצל ילדים בעלי ביטחון ודימוי עצמי גבוה, וזאת בשל מספר גורמים – החל מבריונות בבית הספר ועד חרדה חברתית שמונעת מהילד להגיע לבית הספר. מדובר בתופעה נפוצה שמשפיעה לא רק על היכולת של הילד להשתלב במסגרת הלימודים אלא גם בעלת היבטים נפשיים משמעותיים. בשל כך, אם הילד שלכם מפגין התנהגויות קיצוניות במסגרת מסע הרכישות של הציוד לבית הספר כמו גם מפגין רגשות, תחושות והתנהגויות הכוללות אלמנטים של חרדה, חשוב מאוד לפנות כבר עכשיו לטיפול לטובת התמודדות עם החרדה.

 

כיצד מטפלים בחרדת בית ספר?

הטיפול בחרדת בית ספר צריך להתבצע קודם כל ע"י אבחון מקצועי מצד גורם מקצוע. לרוב, ילדים שסובלים מהחרדה הזו מפגינים התנהגות קיצונית הן כלפיכם ההורים והן כלפי הצוות החינוכי או החברים. זיהוי הסימנים בזמן והפנייה למטפל המתמחה בתחום מהווה דרך יעילה לטובת יצירת נתיב טיפול אפקטיבי, מתוך הבנה כי מדובר בבסיס בחרדה חברתית שמגיעה לידי ביטוי בהימנעות מהגעה למוסד החינוכי. עם זאת, ההתערבות מצדכם כהורים צריכה להתבצע בצורה עדינה ככל האפשר מאחר ועם כל הרצון הטוב, לא פעם היכולת שלכם להתערב כהורים נתפסת בעיני הילדים כשתלטנות ולכן ילדים שסובלים מחרדת בית ספר נוטים להפגין ריחוק וקרירות או לחילופין צורך מתמיד במתן תשומת לב.

 

באמצעות מטפל מקצועי המתמחה בתחום ניתן ליצור בעבור הילד נתיב שבו הוא מקבל את הכלים להתמודדות, כל זאת במסגרת טיפול התנהגותי-קוגניטיבי. מדובר בטיפול מתקדם שנועד לאפשר לילד שלכם להבין מהיכן נובעת החרדה שלו, לזהות אותה ובשלב האחרון להבין במסגרת הטיפול כיצד ליצור שליטה שתאפשר לחיות לצד החרדה – ולא לחילופין מצב שבו החרדה משתלטת עד לכדי נשירה מוחלטת ממוסד הלימודים (דבר שקרה באחוזים גבוהים יותר במהלך תקופת הקורונה). מעבר לכך, הטיפול לא מתבצע רק אל מול הילד אלא גם במסגרת משפחתית שצריכה לספק לילד מסגרת תומכת שאינה מתעלמת מהבעיה וטוענת כי מדובר בדבר חולף אלא מבינה כי מדובר במרכיב משמעותי שבו צריך לטפל, וכבר עכשיו. לכן, הפנייה לטיפול משפחתי כמו גם הדרכת הורים היא גם דרך מצוינת ליצור נתיב תקשורת פתוח, בטוח ואמין ביניכם לבין הילד הסובל מחרדה.

מתכוננים לקניות לבית הספר אבל הילד לא רוצה לחזור ללימודים אולי הוא סובל מחרדת בית ספר

 

חרדת בית ספר – טיפול מוקדם הוא הכרחי

התערבות מוקדמת היא חשובה מאוד לטובת יצירת נתיב טיפול אפקטיבי. כאשר החרדה לא מטופלת ונתפסת בעיניכם כהורים כסוג של קוריוז, היא עלולה להחמיר עד לכדי התנהגויות עברייניות מצד הילד כמו גם ריחוק חברתי שמשפיע על הדימוי והביטחון העצמי שלו. יצירת נתיב שיתוף במסגרת של שיחות משפחתיות וכן הבנה כי מתן מקום לשחרור הן מבחינת היכולת של הילד לדבר על התחושות לצד הערכה מצדכם היא הדרך ליצירה של נתיב שבו הילד יכול להרגיש שהוא מסוגל להתגבר, ולהתחיל בדף חדש. לכן, כהורים שרוצים לספק את הטוב ביותר בעבור ילדם, זיהוי של הסימנים עוד בהתחלה ובוודאי אם מדובר באירועים קבועים ומתמשכים הוא חלק משמעותי מהיכולת להגביר את תחושת המסוגלות, כל זאת לצד רתימה של אנשי מקצוע מתחום הטיפולי אבל גם הצוות החינוכי שיכול גם הוא לסייע לכם ובוודאי לילד.

 

**המאמר הוא לא מידע רפואי ולא תחליף להתייעצות עם איש מקצוע. לקבלת מידע רפואי ומוסמך, יש לפנות לאיש מקצוע בתחום.

לכל הכתבות מכל הנושאים באתר

נגישות